کد مطلب:211307 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

امام صادق و کرامات در اعلام حوادث
اعلام حوادث دو نوع است یك نوع از گذشته و نوعی از آینده است اكثر كهنه و سحره و مرتاضین هند از گذشته دوری كه همه بی خبرند بدون آنكه مراجعه به تاریخ كرده باشند خبر می دهند یا از حروف اعداد و رمل و اسطرلاب می توانند از آینده خبر دهند كه آن هم غالب درست درنمی آید ولی امام كه مؤید من عندالله است و از سرچشمه وحی و الهام ربانی سرچشمه می گیرد و در مكتب ربوبی تربیت می شود گذشته در نظر او چون آینده است و آینده مانند گذشته است به هر دو جانب به یك نظر می نگرد و از هر دو خبر می دهد در این اعلام و اخبار از حوادث وقایع وسایط فنی مانند حروف و اعداد در كار نیست بلكه به صفای نفسانی می بیند و به علم می داند و خبر می دهد.

امام جعفرصادق علیه السلام كه از خاندان رسالت و عالم به گذشته و آینده تا روز قیامت بوده از اكثر وقایع خبر می داد و به سبب اهمیت موضوع در مصادیق خاص مفاهیم كلی را بیان می فرمود و اعلام حوادث می كرد - یكی از مواردی كه خبر داد همانطور شد راجع به سقوط بنی امیه و طلوع بنی عباس و محمد و ابراهیم بود خبر داد - و همچنین شعیب بن میثم تمار كه از اصحاب او بود خبر داد كه مرگ تو نزدیك شده است.

فرمود یا شعیب ما احسن بالرجل میموت و هو لنا ولی و یعادی عدونا.

یعنی هیچ چیزی برای مرد بهتر از مرگ نیست ما آن را دوست می داریم و دشمنان ما آن را دشمن می دارند.

یا شعیب والله انی لا اعلم ان من ما علی هذا انه لعلی حال حسنه به خدا سوگند من می دانم كه اگر بر این حال كسی بمیرد «یعنی حال ایمان به مرگ و ایمان به ولایت اهل بیت» با بهترین حالی درگذشته است.

قال (ع) یا شعیب احسن الی نفسك وصل قرابتك و تعاهد اخوانك و لا تستبد بالشی ء تقول ادخر لنفسی و عیالی ان الذی خلقهم هو الذی یرزقهم.

ای پسر تمار به نفس خودت نیكی كن - صله رحم كن - خویشان و اقرباء ببین با دوستان وفاء به عهد نما و چیزی را اندوخته مكن كه خدای بزرگ رازق عیال و اولاد تو و همه می باشد او است كه بندگان را آفریده و رزق آنها را می دهد شعیب به وصایای امام ششم عمل كرد و یك ماه پس از این خبر درگذشت. [1] .



[ صفحه 117]



امام صادق علیه السلام خبر داد كه اسحقاق بن عمار صیرفی كه از روات موثق و جلیل القدر بود به زودی در شهر ربیع خواهد مرد اسحاق عرض كرد یابن رسول الله مردم مال فراوان نزد من دارند و من از بسیاری طلب دارم می ترسم بمیرم و حساب من با مردم بماند فقال علیه السلام اجمع اموالك فی شهر ربیع فرمود اموال خودت را جمع كن ماه ربیع ماه آخر عمر تو است و در همان ماه هم مرد. [2] .


[1] مدينة المعاجز به نقل الامام الصادق ص 290 ج 1.

[2] رجال كشي در احوال معلي ص 239.